توحید و رابطه آن با ولایت

قرآن چند جا پيغمبر را تهديد مىكند يك جا راجع به خدا، يك جا راجع به امام، راجع به توحيد مىگويد: «لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ»[1] اگر مشرك شوى عملت نابود مىشود، تهديد مىكند. راجع به امامت هم تهديد مىكند، تهديد امامت اين است «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» اگر على را معرفى نكنى، رسالت خدا را نرساندى يعنى كل اعمالت هيچ. از توحيد بگذرى پوچ، از امامت بگذرى پوچ. معلوم مىشود توحيد و امامت مرتبط است. حالا کم کم آدم مىفهمد چرا يك حديث داريم «كَلِمَهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِى»[2] يك حديث داريم «وَلَايَهُ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ حِصْنِى»[3] معلوم مىشود توحيد و ولايت يكى است.
حديث است «كَلِمَهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِى» حصن يعنى قلعه الهى، خداوند فرموده توحيد قلعه الهى است هركه در اين قلعه باشد بيمه است، بعد مىگويد «وَلَايَهُ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ حِصْنِى فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِى أَمِنَ مِنْ عَذَابِى» هر دو يكى است، خداوند هم در مورد توحيد مىگويد اگر مشرك شوى، شرك يعنى دست از توحيد بردارى عملت حبط مىشود، نابود مىشود، اگر امامت را هم نرسانى عملت نابود مىشود، خيلى مهم است.
امام مىفرمود اسلام آمريكايى، اسلام ناب. اسلام آمريكايى اسلامى است كه نماز مىخواند روزه مىگيرد، قرآن هم حفظ مىكند، مثل اينهايى كه آمدند كربلا، كربلا لشكر يزيد نماز هم مىخواندند، قرآن هم مىخواندند، امام حسين را هم كشتند. نمىشود انسان بگويد من خدا پرستم منتهى رهبرم رهبر آسمانى نيست.[4]